تاريخ : 24 / 3 / 1394برچسب:, | 8 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

همه ما باید در حفظ و نگهداری از محیط زیست کوشا باشیم،  از گونه های جانوری محافظت کنیم ، با عوامل رشد روز افزون آلودگی هوا و تخریب محیط زیست مقابله کنیم.

ما  ومحیط زیست:

روز پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست نامیده شده.

بدلیل ضرورت و اهمیت موضوع محیط زیست روز پنجم ژوئن توسط مجمع عمومی سازمان ملل بعنوان روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است و علت اینکه این روز در تقویم همه ملت ها گنجانده شده ، این است که تلاشی همه جانبه برای آگاهی بخشی به جامعه در حفظ و حراست از محیط زیست صورت گیرد .

همه ما باید در حفظ و نگهداری از محیط زیست کوشا باشیم،  از گونه های جانوری محافظت کنیم ، با عوامل رشد روز افزون آلودگی هوا و تخریب محیط زیست مقابله کنیم.

در کشور ما از روز ۱۵ الی ۲۱ خرداد به عنوان هفته محیط زیست نام گزاری شده و در آموزه های دینی و مفاهیم اسلامی هم آمده است که حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است چرا که متعلق به نسل های آینده است همانطور که طبیعت همه منابع و سرمایه های خود را به ما ارزانی داشته است ما نیز وظیفه داریم به قانون و طبیعت احترام بگذاریم.

در جامعه امروزی ما قطع بی رویه درختان ، به هدر دادن آب ومنابع آبی ، تخریب جنگل ها و مراتع موجب تهدید محیط زیست گردیده است و ما در قبال نسل های آینده مسولیم و باید از این منابع به گونه ای استفاده و مدیریت کنیم تا نسل های آینده نیز بتوانند بدون مشکل و دغدغه و تهدید از این منابع استفاده بهینه نمایند.



تاريخ : 11 / 3 / 1394برچسب:, | 8 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

جشن ولادت حضرت مهدی (عج) شب گذشته در محوطه منبع آب شهر صالح شهر برگزار شد.

به گزارش شاهد صالح شهر ،صدها نفر از جوانان و زنان و مردان در آیین جشن ولادت حضرت ولیعصر (عج) حضور داشتند.

همچنین این مراسم با اجرای برنامه های شاد و متنوع ، حضور طنز پرداز استان کر شرگلا ، شاعر توانمند شهرستان شوشتر محب شوشتری ، شاعر نوجوان صالح شهری بیتا زنگنه و شعرای شهرستان گتوند و با سخنرانی حجت السلام ممبینی همراه بود.

گفتنی است این مراسم به همت اداره محترم ارشاد اسلامی شهرستان گتوند و کانون ها و مساجد صالح شهر برگزارگردید.

جا دارد از همین جا از زحمات بی شائبه رئیس محترم ارشاد اسلامی شهرستان گتوند محمد علی اسدی و همچنین شهرداری و شورای اسلامی صالح شهر تقدیر و تشکر ویژه ای به عمل آید .



تاريخ : 6 / 3 / 1394برچسب:, | 13 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

جشن الفبا در مدرسه ابتدایی بعثت با حضورخانواده های محترم دانش آموزان برگزار گردید .

خانم بوستانی در گفتگویی با ما گفت : در راستای رسالت آموزشی و فرهنگی و خاطره انگیز کردن دانش آموختگی دانش آموزان این جشن برگزار گردید . در این جشن باشکوه دانش آموزان به همراه خانواده های خود یک روز خاطره انگیز را تجربه کردند .دانش آموزان به همراه والدین خود با گرفتن عکس های یادگاری و دریافت هدایایی از سوی معلمان بعد از یکسال تلاش و کوشش و طی نمودن مراحل آموزشی برای رفتن به سطحی بالاتر آماده شدند .

گفتنی است خانم بوستانی معلم پایه اول در طرح الگوهای برتر در شهرستان مقام اول و در استان مقام سوم را کسب نمودند . که از زحمات این معلم زحمت کش تقدیر میگردد و ان شاءا... موفقیت های بیشتری را کسب نماید .



تاريخ : 6 / 3 / 1394برچسب:, | 12 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

اعضا شورای اسلامی شهر به همراه مهندس رستمی شهردار محترم صالح شهر در مجموعه عظیم کشت و صنعت کارون حضوریافتند و ضمن دیدار با مدیرعامل محترم این مجموعه جناب مهندس میرزاپور در خصوص مسائل و مشکلات، بیکاری و اشتغال جوانان صالح شهر به گفتگو پرداختند.
در این دیدار آقای بنیادزاده ریاست محترم شورای اسلامی شهر خواستار جذب نیروهای جوان و تحصیل کرده صالح شهری در این مجتمع عظیم شدند.
همچنین در خصوص شایعات تخریب باغ مرکبات ۱۴۰ هکتاری با مدیرعامل کشت و صنعت صحبت شد که مهندس میرزاپور ضمن تایید این خبر به صرفه نبودن و نداشتن توجه اقتصادی این باغ را دلیل تصمیم خود مبنی بر تخریب و جمع آوری دانستند که شورای محترم شهر از آثار مخرب و زیان آور زیست محیطی در صورت تخریب این باغ و دیگر معایب این کار درآینده نزدیک برای شهر و مردم صالح شهر ایراد سخن نمودند و خواستار توقف این کار شدند.
همچنین شهردار و اعضا محترم شورا شهر طی دیدارهای جداگانه ای با مدیریت جهادکشاورزی و محیط زیست شهرستان گتوند در خصوص تخریب باغ مرکبات کشت و صنعت کارون داشتند که مسئولین ذی ربط قول پیگیری و حل این مشکل را تا حصول نتیجه را دادند.
جناب آقای بنیادزاده ریاست محترم شورای اسلامی شهر در پایان از مکاتبات متعدد این شورا با مراجع ذیصلاح از جمله نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی خبر دادند و خواستار حل این مشکل در اسرع وقت شدند.



تاريخ : 4 / 3 / 1394برچسب:, | 7 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

حسن بهداروندی فعال محیط زیست صالح شهری : باغ پهونده باغی مهم و ماندگار برای شهرستان شوشتر است و هم از نظر محیط زیست و هم نظر اشتغال برای جوانان این شهر اهمیت بسیار بالایی دارد

حسن بهداروندی از فعالان محیط زیست صالح شهری با ابراز نگرانی در خصوص آینده باغ پهونده به گفتگو با سایت خبری شوشترآنلاین پرداخت و اظهار داشت:  باغ مرکبات شرکت کشت و صنعت کارون با وسعت 135 هکتار در نزدیکی صالح شهر از توابع شهرستان گتوند می باشد. این باغ در دو مرحله نهال کاری شده است که مرحله اول در سال 1361 و مرحله دوم در سال 1377 بوده است و محصولات آن شامل پرتقال - گریپ فروت - لیمو شیرین - نارنج و نارنگی می باشد.

بهداروندی افزود : باغ پهونده باغی مهم و ماندگار برای شهرستان شوشتر است و هم از نظر محیط زیست و هم از نظر اشتغال برای جوانان این شهر اهمیت بسیار بالایی دارد و مسئولین محترم باید در حفظ و نگهداری این باغ نهایت همکاری انجام شود.

 اهمیت باغ پهونده برای صالح شهر و منطقه:

   ایجاد اشتغال

   محیط زیست منطقه

 ایجاد اشتغال

زمان برداشت محصول این باغ  که  معمولا از مهرماه  تا اسفند ماه ادامه دارد تقریبا تعداد 30 تا 40 نفر از جوانان شهر صالح شهر که  شغل ثابت ندارند و بصورت فصلی کار می کنند در باغ مشغول به کار می شوند از این رو باغ مد نظر ارزش بالایی از نظر اشتغال برای مردم صالح شهر دارد.

محیط زیست منطقه

با توجه به اینکه شرکت کشت و صنعت کارون در فصل برداشت نیشکر با آتش زدن نیشکر مشکلات زیست محیطی برای مردمان منطقه ایجاد می کند و هیچ حرکتی جهت رفع این مشکل نکرده اینک تصمیم به از بین بردن تنها باغ با این وسعت در منطقه که ارزش زیست محیطی متعددی برای این منطقه دارد گرفته است که به برخی از این ارزشها اشاره می شود.

  جذب غبار و ذرات معلق در هوا

   زیستگاه برخی برندگان مهاجر و تحت حفاظت محیط زیست و ..

   تعدیل دما

  کارکردهای روانی

   کاهش آلودگیهای صوتی

  افزایش رطوبت نسبی

مدیریت کشت و صنعت کارون کاهش ثمر دهی درختان را بهانه ای برای از بین بردن این باغ مد نظر قرار داده اند در حالی که حدود 10 هکتار از درختان این باغ جوان هستند و فقط به دلیل نبود مدیریت کافی و سهل انگاری ای باغ به این روز افتاده و اگر مثل طرح احیاء باغات مر کبات دزفول که اقدام به جایگزین کردن نهال بجای درختان پیر و تغییر روش آبیاری کرده اند مدیریت محترم  شرکت تصمیم به احیاء این باغ می گرفت دیگر نیازی به از بین بردن این باغ نبود هر چند که هنوز دیر نیست...

بهداروندی در پایان گفت: حال بدینوسیله ازادارات منابع طبیعی و محیط زیست و دیگر نهادهای مربوطه  شهرستانهای شوشتر و گتوند و کلیه فعالان و دوستداران محیط زیست خواسته می شود که  از تخریب این باغ جلوگیری نمایند.

 با تشکر

فعال محیط زیست

حسن بهداروندی